Actie Sail4SA

Corona betekent voor veel kinderen in Zuid-Afrika, bijna geen eten op tafel en soms zelf stoppen met
school. Sim en Nomvula organiseren een sponsor-zeiltocht Sail4SA om deze kids een betere toekomst te geven.

Wil je ook meedoen? Dat kan op drie manieren:

1. Zeil mee: Kinderen die het leuk vinden, kunnen meezeilen en sponsors zoeken. Belangrijk is dat je een zeildiploma Jeugdzeilen 1-1 in een Optimist hebt. En dat je nog dit jaar hebt gezeild.
  2. Deel mee: Deel deze actie #Sail4SA via sociale media om er meer bekendheid aan te geven. Zo kunnen Nomvula en Sim meer sponsors vinden die ook mee willen doen.
  3. Sponsor Sim en Nomvula. Zij gaan zo veel mogelijk rondjes zeilen. Sponsoren kan per ronde of met een vast bedrag. U kunt dit overmaken op rekeningnummer (IBAN):NL51 TRIO 0197844006 tnv Stichting Masakhane, Gouda onder vermelding van Sail4SA

Op 13 of 20 juni 2021 (bij goed zeilweer), vindt de sponsor-zeiltocht plaats op de Kralingse Plas in Rotterdam. Wil je meedoen met zeilen of meer informatie? Neem contact op via: mariette@stichting-masakhane.nl. Als je wilt sponsoren per rondje, kun je dit ‘corona-proof’ doorgeven via dit mailadres.

Over Sim en Nomvula

Nomvula en Sim zijn een tweeling van 9 jaar. Ze komen zelf uit Zuid-Afrika en wonen nu in Rotterdam. Afgelopen zomer hebben zij leren zeilen bij Zeilschool de Lelie op de Kralingse Plas in Rotterdam. Dat vonden ze fantastisch! Daardoor kwam het idee van Sim voor een sponsor-zeiltocht: Sim en Nomvula zeilen zo veel mogelijk rondjes op de Kralingse Plas. Iedereen is welkom te sponsoren of om zelf mee te doen!

Het project

Met de opbrengst van de Sail4SA helpen we arme kinderen in Zuid-Afrika aan een gezonde maaltijd en om terug naar school te gaan. De kinderen wonen in township Mmakaunyane en de sloppenwijk Plastic View.

Via de soepkeuken bij House Rebekah in Mmakauyane, krijgen elke week ongeveer 90 kinderen een gezonde maaltijd. Met de winter in aantocht in Zuid-Afrika, is de verwachting dat de aantallen groeien.

Daarnaast is er in Mmakaunyane en Plastic View het zogeheten `cluster care` project. Zorgmoeders opgeleid vanuit de eigen wijk ondersteunen families wekelijks. Ze brengen voedselpakketten en helpen ze kinderen naar school te kunnen. Bijvoorbeeld met schoolgeld of boeken of schrijfmaterialen.